Collier du Chien van René Jules Lalique
Hulst, holly, Collier du Chien
Zeer gewaardeerde klanten, Sobat-Sobat en lieve vrienden,
Hulst Choker, ca. 1897-1900.
Hier ziet u het collier in zijn volle glorie. Opmerkelijk is de fantastische kleur van de gesneden koraal bollen. Hier ziet u heel duidelijk de schitterende, zacht tegen het oranje aan van het zogenaamde elfenkoraal. Deze foto heeft Albert zelf genomen in Lalique Museum, Wingen-sur-Moder , Frankrijk
Goud, email en koraal, 5,3 x 36,4 cm; Musée Lalique, Wingen-sur-Moder: in bruikleen van Shai Bandmann en Ronald Ooi.
Het “Collier du chien” is een schitterend stukje vakmanschap van goud, emaille en 42 bolletjes gesneden bloedkoraal van een schitterende zacht licht oranje “elfen” kleur koraal. Een kleur die omstreeks 1900 gold als de ultieme kleur van Bloedkoraal. René Lalique heeft circa 3 jaar aan deze choker gewerkt in de periode 1897-1900.
Hier ziet men de schitterende zachte kleur tegen oranje aan. Deze “elfen” keur was omstreeks 1900 de ultieme kleur voor bloedkoraal en destijds al zeer zeldzaam en gewild maar zeldzaam.
Hulst
Hulst wordt geassocieerd met de kerstperiode. In het verleden versierden de Romeinen hun huizen met hulst in de winter. Men geloofde dat hulst bescherming bood tegen kwade geesten, demonen en heksen. Hulst werd aangezien als goddelijk omdat de meeste variëteiten wintergroen blijven. Ook staat hulst symbool voor moederschap en huiselijk geluk (liefde, begrip en vertrouwen).
Wij nemen aan dat dat het uitgangspunt is geweest van René Lalique voor zijn “collier du chien” wat hij zeker voor zijn tweede vrouw Alice Ledru heeft gemaakt, waarmee hij vanaf 1890 zijn leven zou delen en waarmee hij in1892 een dochter kreeg genaamd Suzanne. In 1900 kregen zij nog een zoon Marc. Wat een toepasselijk cadeau voor de moeder van zijn kinderen in het geboortejaar van hun zoon.
Het “Collier du chien” is een schitterend stukje vakmanschap van goud, emaille en 42 bolletjes gesneden bloedkoraal. René Lalique heeft circa 3 jaar aan deze choker gewerkt in de periode 1897-1900. Als we de tijdslimiet nemen van rond 1900 begrijpt u dat het een opgave moet zijn geweest om in die tijd 42 bloedkoralen bolletjes te vinden met een zelfde ongeëvenaarde zacht oranje kleur en van een topkwaliteit die zijn weerga niet kent. Het moet een zware opgave zijn geweest om deze uit de middellandse zee geoogste bloedkoralen bollen naar Parijs te krijgen om ze zo te kunnen verwerken in dit “collier du chien”. Rode koralen groeien op een rotsachtige zeebodem met een lage sedimentatie, meestal in donkere omgevingen – hetzij in de diepte of in donkere grotten en kloven. De oorspronkelijke soorten, wordt C. rubrum (voorheen Gorgonia nobilis ), voornamelijk te vinden in de Middellandse Zee . Het groeit op een diepte 10 tot 300 meter onder de zeespiegel, hoewel de ondiepere van deze habitats grotendeels zijn uitgeput door oogsten In de onderwatergrotten van Alghero , Sardinië (de ” Riviera del Corallo”) het groeit op een diepte van -4 tot -35 meter.
René Lalique
René Jules Lalique (Aÿ, 6 april 1860 — Parijs, 1 mei 1945)
Hij werd in Aÿ in de champagne streek een klein dorpje onder Reims geboren op 6 april in het noord oosten van Frankrijk. Hij groeide op in Parijs maar bracht als kind zijn vakanties door in Aÿ bij zijn grootouders van moeders kant. Hij erfde later hun huis en hield dit in zijn bezit tot aan zijn dood. Hij brengt een groot deel van zijn jeugd door in deze groene regio en trekt onder het toeziend oog van zijn grootvader regelmatig deze groene natuur in en daar ontwikkelt hij zijn liefde voor de zogenaamde “kleine natuur” zoals vogels, insecten, bloemen, slangen en planten. Op zestienjarige leeftijd ging Lalique in de leer bij de Parijse juwelier Louis Aucoc. daar leert hij de beginselen en basis technieken van het edelsmid vak. Daarna studeerde hij tussen 1878 en 1880 aan het Sydenham Art College in Londen in het Crystal Palace. Na zijn terugkeer in Frankrijk werkte hij voor onder andere Aucoc, Cartier en Boucheron. In 1882 werd hij freelance ontwerper voor verschillende huizen en vier jaar later opende hij zijn eigen bedrijf.
In 1890 gold Lalique als een van de belangrijkste juwelenontwerpers van de Franse Art Nouveau. Hij maakte innovatieve ontwerpen voor de Parijse winkel van Samuel Bing: La Maison de l’Art Nouveau. In 1900 nam Lalique deel aan de Wereldtentoonsteling in Parijs. Flora, fauna en de vrouwelijke vormen zijn de grote inspiratiebronnen van de Art Nouveau. Lalique maakte sieraden die qua vorm zijn gebaseerd op onder meer pauwen. libellen, bloemen en slangen. Hij gebruikte daarbij materialen die tot op dat moment ongebruikelijk waren in de haute joaillerie: glas, emaille, leer, hoorn en schelpen. Lalique koos voor bepaalde stenen op grond van kleur, luciditeit, glans en vorm, en niet noodzakelijkerwijs op exclusiviteit of kostbaarheid. Daarmee brak hij met de tot dat moment gangbare traditie van het historisme en de voorliefde voor kostbaarheid. Lalique stelde in tegenstelling tot zijn voorgangers en tijdgenoten het ontwerp op de eerste plaats. Zijn getekende ontwerpen werden uitgevoerd door een groep ciseleurs, emailleurs en beeldhouwers die hij rekruteerde. René Lalique (1860-1945) wordt ook wel de Da Vinci van de juwelen- en glaskunst genoemd en is een van de belangrijkste ontwerpers in de tijdperken van de art nouveau en art deco. Hij vestigt zijn naam als edelsmid in Parijs, waar hij opzien baart met zijn zeer gedetailleerde sieraden. Daarbij past hij tot dan toe ongebruikelijke materialen toe, zoals glas. Lalique verkoos esthetiek boven grondstofwaarde. Niettemin waren zijn sieraden destijds al kostbaar en behoren zij inmiddels tot de kostbaarste ter wereld. Later in zijn carrière verlegt Lalique de aandacht volledig naar de glaskunst. Hij zorgt voor een revolutie in de parfumindustrie met zijn ontwerpen voor parfumflacons. Het oeuvre van Lalique omvat talloze ontwerpen voor onder andere schalen, vazen, lampen, tafelstukken en zelfs interieurs. Zijn werk is zeer gedetailleerd en vervuld van symboliek. Hij was een Frans edelsmid en glaskunstenaar wiens werk tot de art nouveau en art deco wordt gerekend. Veel van zijn juwelen maakte hij in opdracht voor bijvoorbeeld de beroemde actrice Sarah Bernhardt en zijn belangrijkste opdrachtgever Calouste Gulbenkian, een Brits/Armeens zakenman. Een flink aantal juwelen die René Lalique maakte voor Gulbenkian is te bewonderen in het Gulbenkian Museum in Lissabon (Portugal).
Hier een aantal bijzondere foto’s van Lalique’s creaties, enkele foto’s zijn door Albert zelf genomen in het Lalique Museum – France.
Wat is de diepere betekenis van hulst
In het Keltische alfabet werd de hulst tinne genoemd wat vuur betekent. Het vuur dat licht en warmte brengt, dat we zo nodig hebben in de wintertijd. De druïden versierden hun hutten met hulst takken om de ‘sylvan spirits’ (bosgeesten) te eren. Hulst wordt geassocieerd met de kerstperiode. In het verleden versierden de Romeinen hun huizen met hulst in de winter.
Men geloofde dat hulst bescherming bood tegen kwade geesten, demonen en heksen. Hulst werd aangezien als goddelijk omdat de meeste variëteiten wintergroen blijven. Hulst is een symbolische plant vanwege zijn altijd groene verschijning. Volgens oud bijgeloof zou hulst bescherming bieden tegen blikseminslag en tegen vijandige machten zoals demonen en heksen. Volgens een oude christelijke legende ontkiemde een hulst onder de voetstappen van Jezus. Zijn stekel vormige bladeren (de doornenkroon) en de oranjerode bessen (bloed) voorspelden het lijden van Jezus. Ook staat hulst symbool voor moederschap en huiselijk geluk (liefde, begrip en vertrouwen).
Hulst, een heidense en heilige plant?
Hulst, niet direct de meest gebruikte medicinale plant, maar wel een plant met een mysterieus verleden, die bij onze donkere, mystieke wintertijd hoort. Niet verwonderlijk als je ziet hoe die groenblijvende boom ook in December blijft glimmen. Hulst werd om dezelfde reden als de maretak als een heilige plant beschouwd:
Hij blijft altijd groen en lijkt onaantastbaar voor de tijd en de wisseling der seizoenen; hij is een symbool van het leven te midden van de schijndood van de winter. Vandaar de plaats die hij innam bij de midwintergebruiken en de beschermende krachten die hij zou bezitten.Veel daarvan is nog altijd terug te vinden in onze eigen gebruiken tijdens de kerst- en nieuwjaarstijd.
De beschermende werking van Ilex gaat ver in de geschiedenis terug. De Romein Plinius de Oudere adviseerde reeds in zijn ‘Historia naturalis’ om een hulst in de buurt van je huis te planten om bliksem en hekserij op afstand te houden. Maar ook bloeddorstige dieren konden er mee bestreden worden. Ook zou een takje hulst in je broekzak geluk brengen, al wil ik dat toch wel betwijfelen. Een vlijmscherp hulstblaadje in een mannenbroekzak lijkt mij niet de meest prettige ervaring.
Enige mythologische betekenis had de hulst bij de Kelten. De druïden versierden hun huizen met hulst takken om de ‘sylvan spirits’ , een soort bosgeesten te eren. In het Keltische alfabet werd de hulst ‘tinne’ genoemd wat ‘vuur’ betekent. Het vuur, dat licht en warmte brengt, wat we zo nodig hebben in deze wintertijd.
Ook staat hulst symbool voor moederschap en huiselijk geluk (liefde, begrip en vertrouwen).
In Groot-Brittannië geloofden de mensen dat alleen rond kerst groen in huis geluk bracht, maar het verse groen mocht niet langer dan tot de Twaalfde Nacht (Driekoningen) in huis gehouden worden, anders bracht het ongeluk of dood. Om geen ellende te krijgen moest het kerstgroen dan ook verbrand worden op driekoningenavond. Is het daarom dat we nu ook nog de kerstbomen verbranden?
Bij het gebruik op kerkhoven staat hulst voor eeuwigheid en rouw.
Hulst wordt al eeuwen bij verschillende culturen gebruikt bij de midwinterfeesten. Het staat dan symbool voor bescherming en de komst van de nieuwe lente. De jonge bladeren kunnen in juni worden geplukt en gedroogd.
Thee die hiervan wordt getrokken werkt koortsverlagend en urinedrijvend.
Hulst is de nationale struik van Denemarken.
Albert